Goodnews.ua


Кібершахраї продовжують полювання на киян

Февраль 10
20:56 2021

Киянка Олена Боровик купувала онлайн подарунок коханому до дня Св. Валентина. Але сюрприз не вийшов — натомість за лічені хвилини дівчина втратила величезну суму грошей. Бо замість реального продавця натрапила на кібершахраїв. Таких сумних історій нині щодня у столиці трапляється більше двох десятків.

Журналісти сайту «Вечірній Київ» поспілкувалися з Оленою та її колегами по нещастю, щоб довідатися про найбільш розповсюджені схеми шахрайств. А також дізнавалися в Управлінні протидії кіберзлочинам у м. Києві про те, як діяти у випадку, якщо ви втрапили у подібну халепу.

У 2020 році злочинів стало майже вдвічі більше

«Якщо брати статистику, то у 2019 році до нас надійшло 6353 звернення. У 2020 році це вже понад 10 000 звернень. Всі злочини пов’язані з онлайн шахрайством. Найрозповсюдженіші — схеми фішингу (це такий вид шахрайства коли зловмисники дізнаються у самого користувача мережі Інтернет всі його особисті данні), телефонні шахрайства і продаж не наявних товарів», — коментує інспектор 1-го сектору (рекрутингу та оперативного пошуку) Управління протидії кіберзлочинам у м. Києві старший лейтенант поліції Кудінова Софія.

Також, поліціантка додає — лише за січень 2021 року вже надійшло 600 електронних звернень і 400 телефонних дзвінків до кіберполіції з приводу інтернет-шахрайства.

«IZI», «ОЛХ» та подібні — найулюбленіші місця шахраїв

«Нещодавно, я вирішила замовити подарунок своєму чоловікові. Напередодні, я знайшла оголошення на сайті „izi.ua“, а саме приставку „PS 4“ за дуже привабливою ціною. Написала продавцеві. Він запропонував мені подивитись приставку по відео зв’язку. Я погодилась, товар мені підходив, тож почали обговорювати, як розрахуватися», — розповідає Рита.

Кіберзлочинець надіслав посилання, жертва перейшла за ним та передала дані своєї картки й адресу, куди потрібно доставити товар.

«З банку мені надійшов код підтвердження. Проте, списали суму більшу, ніж коштувала приставка. Загалом у мене вкрали 6000 грн. Але шахрай продовжував мені наполегливо телефонувати та розповідати про якусь там верифікацію, що мають зняти всі кошти, але потім їх мають повернути», — додає дівчина.

Потерпіла написала заяву до поліції та каже, що дуже шкодує, що не звернула увагу на банальні речі, які мали викликати підозру: наприклад, на аватарці в продавця було жіноче фото, а розмовляв чоловік.

«Тепер буду чекати на результат розслідування. До речі, шахрай який мене обікрав підписав себе спочатку як „Марія“. А потім змінив фото і підписав себе як „Естет“. На жаль, на той час, я не надала цьому значення. Мої знайомі допомогли мені знайти інформацію про нього, виявилося, що він з Донецька», — каже Рита.

Схожий випадок стався з киянкою Оленою Батуриною, дівчина продавала товар через «OLX доставка».

«Все розпочалося з того, що я виклала на „ОЛХ“ товар на продаж. Не минуло й 5 хвилин, як знайшовся покупець. Жінка, на ім’я Альона написала мені на Вайбер, що її цілком влаштовує мій товар і вона хоче терміново купити його „ОЛХ доставкою“. Альона скинула мені інструкцію про те, як оформити доставку. Після того надіслала посилання і сказала, що за ним потрібно перейти та ввести номер карти», — розповідає Олена.

За словами потерпілої з банку їй наче мав прийти код для підтвердження операції.

«І саме в цей момент коли, я ввела код своєї карти, з мого банківського рахунку раптово зникають 4300 грн. Я телефоную на гарячу лінію „УкрСиббанк“ та дізнаюся про те, що мене ошукали. Я терміново написала заяву до кіберполіції та зв’язалася зі Службою підтримки „ОЛХ“. Але на цьому зловмисники не зупинилися. Вони почали писати мені на Вайбер з інших номерів, наче б то це служба підтримки та скинули посилання на псевдосайт „ОЛХ“, який максимально дублює оригінальний сайт. Єдине, що відрізняється так це домен: safe-dostawka.site, в той час, як у справжнього „ОЛХ“: olx.ua. На фейковому „ОЛХ“ пропонують повернути втрачені кошти, і вам знову потрібно ввести данні карти. Трохи пізніше, я з’ясувала, що шахраї створили цей сайт у Москві», — додає Олена Батурина.

Як розпізнати фішинг

«Ідея полягає у тому, щоб під виглядом сайту, якому ви довіряєте, виманити у вас особисті дані, найчастіше — платіжні дані карти та зняти з них кошти. Не проводьте жодних угод через месенджери, наприклад, якщо вам пропонують обговорити деталі в Viber, Telegram і т. д. Спілкуйтеся тільки на офіційному сайті й звертайте увагу на домен сайту. Шахраї завжди користуються загальними фразами та зверненнями. Немає уточнення саме до вашої персони. До того ж це терміновість (швидко надішліть і т.д). Також це може бути неграмотність у фразах, помилки. Нагадуємо, що навіть працівник банку не має права у вас розпитувати ні про які коди, паролі, кодові слова і т.д.», — наголошує кіберполіцейська Софія Кудінова.

Епіцентр «АКЦІЯ»

За схожою фішинговою схемою зловмисники використовують і покупців магазину Епіцентр. Акції в магазинах — звична справа, тому зрозуміти, що ви на гачку у злодіїв можна не одразу, особливо коли фіктивний сайт один в один копіює справжній.

Киянці Марії Стемковській написали з Епіцентру у Facebook, наче б-то у цьому магазині телефон «Huawei P40 Pro» можна придбати зі знижкою 70%, в той час, коли у всіх інших магазинах на нього немає знижки, а його вартість майже 25 000 грн. Для того аби його продали зі знижкою варто лише заповнити анкету та надіслати її. В анкеті треба вказати свій номер телефону та E-mail.

«Чесно кажучи спочатку розгубилася. Повелася на те, що побачила сайт Епіцентру, промайнула думка, що я стала одним із тих щасливчиків. Заповнила анкету зі своїми даними та лише після того вирішила перевірити цю інформацію ще раз. Зайшла на офіційний сайт й нічого не побачила, а коли зайшла на справжню Facebook сторінку магазину, то знайшла інформацію — „Обережно шахраї!“. Після того, як вони отримали мої данні, то почали телефонувати. Вони дзвонили мені кожні 10-15 хвилин з різних номерів, дві доби підряд. Я блокувала усі невідомі номери, але вони масово телефонували мені з усіх можливих операторів. Довелося навіть змінити сімкарту», — розповідає Марія.

Ощадбанк: «Вашу картку буде терміново заблоковано, негайно відправте код!»

Ще один неприємний випадок стався з киянином Андрієм Пертенком. Чоловікові начебто зателефонували з Ощадбанку та повідомили про те, що картку з технічних причин буде заблоковано. Щоб цього не сталося, потрібно було ввести спеціальний код смс-повідомленням на вказаний номер.

«Після того, як я надіслав на вказаний номер код, мені знову прийшло повідомлення з банку з проханням надіслати ще один код і картка буде активована. Після того, як я ще раз надіслав код з мого рахунку зникли 2000 грн. Я подзвонив на гарячу лінію Ощадбанку і з’ясував, що мою картку ніхто не блокував, а я просто допоміг шахраям вкрасти свої гроші», — коментує Андрій.

Як не стати жертвою шахраїв в Інтернеті

«Щоб не стати жертвою шахраїв потрібно використовувати сервіси з двофакторною автентифікацією, використовувати складні паролі та не використовувати один і той самий пароль до декількох ресурсів. Не переходити за гіперпосиланнями. Не передавати конфіденційну інформацію в месенджерах, навіть фото документів і навіть своїй близькій людині. А також мати хороше програмне антивірусне забезпечення. Всі додатки завантажувати з офіційних ресурсів», — пояснює, як уникнути такого виду шахрайства кіберполіцейська Софія.

Що робити, якщо ви стали жертвою інтернет-шахраїв

Якщо ви стали жертвою шахраїв в Інтернеті, перше, що потрібно — звернутися в поліцію. Зателефонуйте за номером 102 або подайте електронне звернення на сайті кіберполіції.

Куди ще можна звертатися крім поліції?

Якщо гроші були переведені через платіжну онлайн-систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї ПС. Є ймовірність, що після цього гаманець афериста заблокують. Якщо йдеться про банки, а саме списування з карток, то звичайно, телефонуєте в банківську установу і блокуєте карту.

Источник: vechirniy.kyiv.ua

Share

Статьи по теме







0 Комментариев

Хотите быть первым?

Еще никто не комментировал данный материал.

Написать комментарий

Комментировать

Залишаючи свій коментар, пам'ятайте, що зміст та тональність вашого повідомлення можуть зачіпати почуття реальних людей, що безпосередньо чи опосередковано пов'язані із цією новиною. Виявляйте повагу та толерантність до своїх співрозмовників. Користувачі, які систематично порушують це правило, будуть заблоковані.

Website Protected by Spam Master


Останні новини

Легендарный клуб сменит эмблему в начале следующего сезона

Читать всю статью

Ми у соцмережах




Наші партнёри

UA.TODAY - Украина Сегодня UA.TODAY
Goodnews.ua