Чому Росія перекриває рух на українському кордоні
Від неділі, 10 червня, на сході України у деяких міжнародних пунктах пропуску прикордонники Російської Федерації масово без пояснень завертають українські автомобілі.
Перший випадок стався в автомобільному пункті пропуску «Гоптівка» в Харківській області (з боку РФ – «Нехотєєвка», Білгородська область) у неділю, 10 червня. За добу тут було раптово завернуто понад 100 легковиків української реєстрації.
«Протягом 10 червня та вранці 11 червня співробітники Прикордонної служби ФСБ РФ спільно з представниками інших служб, які здійснюють контрольні операції в російському пункті пропуску «Нехотєєвка», що напроти пункту пропуску «Гоптівка», не пропустили на територію РФ понад 100 легкових автомобілів української реєстрації з громадянами України», — повідомили у прес-центрі Держприкордонслужби України.
Прикордонники інформують, що всі автомобілі були повернуті без жодних пояснень з боку російської сторони.
«Ми зробили відповідний запит до росіян, на що останні відповіли, що вони працюють у штатному режимі», — зазначив помічник голови ДПСУ Олег Слободян.
«Зараз ситуація на пунктах пропуску штатна, — додав він, — суттєвих скупчень автотранспорту чи якихось інших ускладнень немає».
Наступними днями – у вівторок та середу, 12-13 червня – росіяни повернули в бік України загалом ще понад 20 авто. У четвер – близько 20.
Крім цього, 11 червня перед пунктом пропуску «Сеньківка» в Чернігівській області на виїзд з України вже не пропускали вантажний транспорт.
«Черга на виїзд становила близько 85 вантажних автомобілів, майже 40 із них, які були оформлені з нашого боку, застрягли на території між пунктами пропуску та не пропускаються російською стороною», — повідомляла того дня ДПС України.
За даними, вантажні автомобілі проходили занадто ретельну та посилену перевірку вантажів.
Таких безпрецедентних випадків у східних пунктах пропуску на міжнародному кордоні українські прикордонники пригадати не можуть. Причиною непропуску та повернення автомобілів з боку РФ вони називають «нібито проведення посиленого контролю перед святкуванням Дня Росії».
Не можна виключати й того, що спецслужби Росії готують якісь провокації, розробляють сценарії проти України з метою її дискредитації. Адже підкинути якомусь українському водієві у багажник авто вибухівку є цілком реальним. Такі прийоми російських силовиків давно відомі всім. Досить пригадати провокації у Чечні, на Кавказі, та й у самій Росії – скажімо, коли з автомобілів підривали будинки в Москві, списуючи все на чеченців.
Із початку року лише харківські митники пропустили через кордон 14,5 млн т вантажів, 895 тис. транспортних засобів та майже 2 млн громадян, за офіційними даними.
Тож простору для якихось підступних дій більше, ніж достатньо, вважають місцеві оглядачі. Чому б після якихось провокацій не заявити з трибуни ООН про «агресивність» українців, про те, що Україна – «ненадійна транзитна держава». І вимагати зняття санкцій.
Чи можливі додаткові санкції проти Росії? Адже випадки із заверненням авто на кордоні, можливо, є порушенням міжнародного права?
«Ні, це не порушення міжнародного права. Кожна держава має право вирішувати, кого пускати до себе, а кого ні. Якщо вона, звісно, не має зобов’язань за відповідним міжнародним договором», — сказав у коментарі для Gazeta.ua харківський юрист-міжнародник Тимур Андрієвський.
За його словами, між Україною та державою-агресором РФ діє Договір про дружбу, співробітництво і партнерство. Згідно зі статтею 17 цього договору, сторони розширюють співробітництво у галузі транспорту, забезпечують свободу транзиту осіб, вантажів та транспортних засобів через території одна одної відповідно до загальновизнаних норм міжнародного права. Порядок перетину державного кордону регулюється окремою Угодою між урядом України та урядом РФ про безвізові поїздки громадян обох країн. Там якраз є винятки.
Відповідно до ст. 6 цієї угоди, кожна зі сторін має право повністю або частково призупинити дію окремих положень цієї угоди, якщо цього вимагає безпека держави, для збереження громадського порядку або охорони здоров’я населення.
«Таким чином, дії РФ законні. Вони ж якраз це пояснюють необхідністю введення особливого рівня безпеки як перед «днем Росії», так і перед Кубком світу», — підсумовує Андрієвський.
На його думку, такі кроки спрямовані виключно для російського споживача. Є статистика по невпущених українцях – вони можуть відзвітувати: «Дивіться, скільки диверсантів та бандерівців не пустили. Ми дбаємо про вас».
Тим більше, — додає фахівець, — це їм потрібно у зв’язку з постійною інформацією, що наша СБУ видворила чергового російського порушника. Своєрідний реванш.
«Ну, а взагалі, розвернули то й розвернули. Нічого їздити до Росії», — іронізує насамкінець юрист-міжнародник.
Є міжнародні правила та етикет, згідно з якими прикордонники мають видавати документ про причини заборони в’їзду на територію держави
Ми можемо пригадати випадок, коли, наприклад, Канада не впускає зі Сполучених Штатів сотню-дві приватних автомобілів? Чи таке дозволяє собі Італія, Франція, Німеччина чи інша якась країна по відношенню до своїх сусідів?
— Можливо, це якісь навчання. Реалістичних засобів міжнародного тиску на Росію в цьому питанні сьогодні не існує. Назагал, ці дії Росії стимулюватимуть зменшення пасажиропотоку з України до Росії, а також торгівлі з Росією, що є добре. Чим менше контактів з Росією, тим краще», — коментує ситуацію політолог Олександр Палій.
На запитання, чи можуть бути провокації під час футбольного Кубка світу проти України, відповів: «Можуть бути завжди. Але провокація цінна тоді, коли в неї хтось вірить. Зараз Росії не вірить ніхто».
Але ж вони можуть використовувати, як уже це багато разів було, скажімо, трибуну ООН, а потім вимагати скасування санкцій?
— Байдуже, тим більше що трибуна ООН є у всіх. Вже всі знають, що Росії «веріть нєльзя!», — відповів політолог.
Джерело: gazeta.ua
Еще никто не комментировал данный материал.
Написать комментарий